De cultus van het uiterlijk
Speelt de cultus van het uiterlijk nog altijd een rol? Het antwoord is ‘ja’. Alhoewel er veel aan het veranderen is in onze huidige maatschappij is het uiterlijk nog vaak leidend. Dit wordt zeer sterk gevoed door de media en de vele reclame uitingen. Er is een soort van ideaal beeld ontstaan waaraan we moeten voldoen.
Het najagen van een illusie
Het collectieve ultieme streven is erop gericht om mooi, jeugdig en slank te zijn met als utopische belofte dat we ons dan pas goed voelen en gelukkig zijn. We beulen ons dus af in de sportschool, we hongeren ons lichaam uit en we leven vanuit een streng reglement. Daarbij vergeten we dat het ideaal beeld een gecreëerde illusie is. Het model is (te) jong en zit daardoor strak in haar vel.
De foto is bewerkt en elke eventuele oneffenheid of vorm die niet voldoet aan de norm is aangepast. We jagen dus een gewenst resultaat na, dat heel moeilijk of niet te realiseren is. Elke poging die we ondernemen is daarmee onheroepelijk gedoemd om te mislukken. Hetgeen ons gevoel van geluk en welzijn niet ten goede komt.
Acceptatie
Hoe zou het zijn als wij het geschetste ideaal beeld los durven laten? Waarbij we een bekrachtigende overtuiging hanteren dat het lichaam ons het juiste gewicht en figuur ‘geeft’, dat bij ons als uniek persoon past. (Uiteraard vanuit acceptatie dat ons lichaam goed is zoals het is.) Als we vanuit deze optiek handelen dan luisteren we naar onze innerlijke stem. Dan weten we welke en hoeveel voeding we kunnen eten om ons gevuld en voldaan te voelen en het juiste figuur te bewerkstelligen. Ook weten we dan welke sport de meest effectieve en efficiënte sport is om te beoefenen. Maar bovenal betekent het dat we ons kunnen bevrijden van het door onszelf opgelegde juk. De kans dat we ons hierdoor gelukkiger en prettiger voelen is behoorlijk groot.
Wat doe jij: Kies je voor jezelf of laat je anderen jouw welZIJN bepalen?
Dit en veel meer komt aan de orde in de workshop: Blijvend slank, vitaal en welZIJN
op zondagmiddag 23 juni 2013 te Breda
.