Page content

Reclame voedt bewust onze angst niet goed genoeg te zijn!

article content

Reclame voedt bewust onze angst niet goed genoeg te zijn!

Heb je die nieuwe reclame van Coca Cola al gezien? Beslist, want per uur tv kijken zien wij circa 21 minuten aan reclame de revue passeren. Ik vind deze reclame subliem en toch bekruipt mij gelijktijdig een wrang gevoel. Het doet namelijk een zeer sterk appĆØl op je (ontbrekende) welbevinden, door de tegenstellingen van kwaad en goed, welke getoond worden. Waarbij het goede de boventoon voert. Uiteindelijk is de ultieme verpakte boodschap, dat het drinken van Coca Cola gelijk staat aan 'je goed voelen'.

Angst een slechte raadgever

Al het adverteren is gebaseerd op angst, het speelt in op je 'angst van ongelukkig zijn, niet mooi/goed genoeg zijn of ........', je kunt dit beslist zelf aanvullen. Producten worden aangeprezen en verkocht onder de manipulatie van onze zogenaamde 'behoefte'. Adverteren wordt overal en bijna door iedereen gebruikt waarbij alle trucs uit de kast worden gehaald, met maar Ć©Ć©n doel en dat is meer winst maken. Als je ooit marketing of het adverteren hebt bestudeerd, dan weet je dat de wijze waarop winkels opgezet zijn, in principe op manipulatie berust. Het is erop gericht om ons koopgedrag te beĆÆnvloeden op basis van ANGST.

Wat doet het drinken van 1 cola (of andere frisdrank) per dag?

Terug naar de Coca Cola reclame. Hier komt de vraag om de hoek kijken of het drinken van Coca Cola inderdaad bijdraagt aan je welZIJN. Tijdelijk wellicht wel, want het kan je dorst lessen of je kunt het gewoonweg lekker vinden wat inderdaad zorgt voor een goed gevoel. Wat jammer dat dit tijdelijk goede gevoel niet opweegt tegen de vele nadelen. Weet jij dat het drinken van slechts 1 colaatje (of andere frisdrank) per dag bijdraagt aan heel wat extra kg's per jaar en een aanval is op je fysieke gesteldheid?

Suiker: De bittere waarheid

In de video: 'Sugar: the bitter truth', doet Robert Lusti M.D. uitgebreid uit de doeken welke consequenties het drinken van frisdranken en vruchtensappen hebben op het lichaam. Hij neemt coca cola daarbij als voorbeeld. Hij stelt o.a. dat de toevoeging van suiker of 'High fructose Corn Syrop' vergif is voor ons lichaam en uiteindelijk leidt tot ziekte. Ā Hij noemt het de 'Coca Cola samenzwering'.

De samenzwering berust op het feit, dat Coca Cola de consumptie van cola wil verhogen door toevoeging van o.a. 3 ingrediĆ«nten. Het eerste is cafeĆÆne dat zorgt voor een tijdelijke energie boost of oppepper. Gemakkelijk een oppepper uit een flesje bij een dipje! Daarnaast treffen we sodium (zout) aan. Door het zout krijgen we meer dorst, dus nog meer trek in nog een cola. Wat slim! Om de smaak van het zout te maskeren, oftewel de cola beter te laten smaken, is de hoeveelheid suiker/fructose die toegevoegd wordt aan de cola in de achterliggende jaren excessief gestegen. Fructose stimuleert de aanmaak van insuline niet en daarmee ook niet de aanmaak van het honger regulerend hormoon 'leptine'. Met andere woorden onze behoefte wordt niet bevredigd en we willen meer drinken en/of eten.

Ook geeft hij aan dat doorĀ toevoeging van allerlei chemische producten aan onze voeding en frisdranken onze biochemische huishouding in de war raakt. Dat wil zeggen dat ons natuurlijk slankheidsvermogen aangetast wordt. Kortom aanleiding om heel goed na te denken bij het kopen en drinken van frisdrank of vruchtensappen. Kijk in ieder geval op het etiket naar de ingrediĆ«nten. Veel e-nummers staan garant voor chemische toevoegingen.

Alternatieven

Suiker, frisdranken en/of vruchtensappen zijn Ā ingrediĆ«nten welke slechts sporadisch tot mijn inname behoren. Ik heb mijn zoetbehoefte al jaren geleden doorbroken. Er zijn genoeg gezonde alternatieven op de markt. Als ik zin heb in een smaakje dan kies ik voor de Lift Off, de Instant Kruidendrank of de AloĆ« Siroop van Herbalife. Lekker en gezond. Uiteraard is gewoon water of een kruidenthee ook prima.

 

Welke keuze maak jij?

Comment Section

0 reacties op “Reclame voedt bewust onze angst niet goed genoeg te zijn!

Plaats een reactie


*