Nee leren zeggen!
15 januari 2014 
2 min. leestijd

Nee leren zeggen!

Geen nee zeggen: Collectieve (vrouwen) uitdaging
Ik werd getriggerd op deze ‘collectieve (vrouwen) uitdaging‘, door een klant van mij. Tijdens de wekelijkse telefonische begeleiding, vroeg ik hoe het gegaan was met het uitvoeren van mijn advies om liever voor zichzelf te zijn. Zij gaf meteen als antwoord dat ze het lastig vond om nee te zeggen. Ze had wel geoefend maar het was nog niet gelukt.

Belemmerende overtuiging: Ik ben niet goed genoeg
Mijn overtuiging is, dat als we onszelf goed genoeg vinden, wij ook de moed hebben om ‘nee’ te zeggen. We zeggen ‘ja’ tegen allerlei zaken, omdat we diep van binnen de angst hebben dat de ander ons niet leuk vind als we niet klaar staan om te helpen. Als we onszelf lang genoeg op deze wijze verloochenen dan gaat dat wringen. Een gevolg kan zijn dat we niet zo lekker in ons vel zitten; verdrietig of kwaad zijn; dat we die specifieke persoon waar we altijd onvoorwaardelijk ‘ja’ tegen zeggen niet meer leuk vinden; dat we onze onvrede wegeten; dat we over van alles en nog wat mopperen, omdat we ons tekort gedaan voelen en dat we ten lange leste ziek worden. Je herkent wellicht één of meer van deze mogelijke consequenties.

 

 

Assertiever worden
Hoe komen we uit deze impasse? Op zich is de beste remedie om gewoonweg jouw besluit om assertiever te worden direct om te zetten in actie. Zeg ‘nee’ als je iets echt iets niet wilt, zonder je hiervoor te verontschuldigen. Een simpel vriendelijk ‘nee’, dat wil ik niet/kan ik niet, volstaat. We hoeven onszelf niet te verantwoorden naar een ander. Het is eveneens onnodig om boos of gefrustreerd te raken, omdat je alweer een hulpvraag toegespeeld krijgt. Elke gedragsverandering start met het bewustzijn dat je belemmerende gedrag hebt, overigens voortvloeiend uit belemmerende overtuigingen. Vervolgens  luister je naar je gevoel en zegt ‘nee, dat doe ik niet’, als je echt iets niet wilt of kunt doen. Zorg ervoor, dat je tijdens dit proces goed geaard bent. Dat betekent dat je met beide voeten stevig op de grond staat en vanuit je kern reageert. Blijf rustig, adem een keer goed in en uit en reageer kalm en krachtig. Geef geen uitleg en zwijg. Wacht tot de ander reageert. Je zult zien dat het in 9 van de 10 gevallen een positieve reactie is. Waarschijnlijk een die je niet verwacht. Bij je partner of kinderen vergt het wellicht wat meer oefening en geduld. Zij staan het dichts bij je en zijn niet gewend, dat je plots voor jezelf opkomt. Bij je naasten is het met name de kunst om door te zetten en niet terug te vallen in: ‘Oh, dat doe ik wel even’. Geef ze de tijd om jouw verandering te integreren en accepteren. Let vooral op je onderbuikgevoel. Handel ernaar! Als je goed voor jezelf bent opgekomen voel/ervaar dan wat het met je doet. Onthoud dit gevoel van trots, welbevinden of blijheid voor de volgende situatie waarin je assertief wil zijn. 

 

Affirmatie
Onthoud dat uitsluitend als het goed gaat met jou gaat het ook goed gaat met je omgeving. Ga maar na hoe je handelt, als je niet zo lekker in je vel zit en hoe je handelt als je je wel goed voelt. Daar zit een wereld van verschil in. Om krachtiger te worden kan je dagelijks deze affirmatie doen: ‘Ik hou van mezelf en keur mezelf goed. Ik ben kalm. Ik ben in vrede.’ (Bron: Louise Hay)

 

Wat heb jij gedaan om assertiever te worden? Laat het weten, zodat we elkaar kunnen inspireren en motiveren.

Over de schrijver
Reactie plaatsen